måndag 15 september 2014

Psykologi, val och populär tidsskrift

Det var ambitiöst av mig att sätta igång med bloggandet igen - samtidigt som jag började plugga, uppdateringarna duggar med andra ord inte särskilt tätt (om någon nu missat det). Just nu sitter jag och pluggar, behöver bara ta en paus. Och så skulle jag kolla in på min skolmail, det funkar inte alls. Jag vet inte om det är så för alla eller om det bara är här. Min padda fungerar nämligen inte alltid när det gäller att hitta till diverse sidor (Järbo garn är t.ex.) men surfar jag runt på datorn så fungerar det. Därav en fundering på vad det beror.. Nu fungerar emellertid varken det ena eller andra så då är det ju något annat fel antar jag.

Borde jag kommentera valet? Alltså. Jag antar att skulle göra det egentligen, men jag blev så trött. Det värsta är, tror jag, att det är så många som röstar på SD för att de är missnöjda med övriga partier. De har ingen ideologisk övertygelse alla gånger utan tycker att det är viktigt att de får säga negerboll för att de alltid gjort det. De ser liksom inte konsekvenserna, de kan inte tänka i mer än ett steg. Det är ju jättehemskt att så många är missnöjda, såklart. Men att man kan rösta på ett främlingsfientligt parti av den anledningen känns liksom, galet.. Just nu känner jag bara för att kräkas på alla de som inte tror på människors lika värde. Det är tur att vi i alla fall är 87% som som faktiskt gör det.

Positiv nyhet också - Peters tidning Populär Poesi har blivit nominerad till årets svenska kulturtidskrift! Hur häftigt är det? Jag skulle vilja säga att det är ruskigt häftigt! Så i år ska vi åka till Göteborg och gå på bokmässan för det är där de tillkännager vinnaren och om han då inte var där om de vinner, så vore det ju alldeles för trist. Och så kan vi passa på att fira bröllopsdag en dag också, inte så dumt det heller faktiskt...

Igår kom jag på att jag som belöning för allt detta pluggande, när jag är klar om fyra år (inte ens det, vi kommer ju vara färdiga efter vårterminen så om fyra år hoppas jag att jag har jobb vid det här laget, åtminstone ett vikariat), så ska jag åka till New York i en månad. Typ-ish. Med Peter såklart. Det hoppas jag ska vara en stor morot hela vägen. Just nu är det ju såklart väldigt mycket upp och ner, men varje gång jag kommer till skolan så gillar jag det och jag känner att det känns rätt, allting vi pratar om är intressant och jag vill veta mer. Det jag är mest orolig över är om allt kommer stanna kvar i hjärnan, för jag vill att det ska göra det just för att det är så intressant, men det känns inte alltid som att det kommer göra det. Jag skulle vilja ha liksom post it-lappar att fästa på insidan. Eller kladd. Någonting så att det verkligen fastnar. Jag försöker i alla fall tänka att jag kommer att prata om det här i fyra år, så någonting bör ju sitta kvar i alla fall. Vi läser Educational Psychology nu (eller, boken heter så, själva kursnamnet säger däremot inte så mycket, så det får duga med boknamnet) och det är galet intressant. Mer psykologi till folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar