söndag 22 juli 2012

En tur till Växjö

Det var inte riktigt lika skönt i knät när bedövningen släppte kan jag meddela. Tvärtom. Överraskningsresan gick till Växjö och när vi gått på stan ett tag så trodde jag att jag skulle dö litegrann. Så jädra ont! Tur i oturen var att väl att det inte fanns biljetter till filmen vi skulle gå på och att vi hittade en ica-butik så vi kunde fixa lite käk, sen gick vi tillbaka till hotellet och dog ett tag på sängen. Det var skönt.

Dagen därpå, fredag alltså, ägnade vi oss åt ett besök på Utvandrarnas hus och på Sveriges glasmuseum. Det var väldigt trevligt (och jag hade mycket mindre ont, men vi hade tagit bilen för säkerhets skull), glas är ju en fantastisk konstform - jag blev lite sugen på att skaffa mig en liten hytta för att skapa lite, men det krävs antagligen lite utbildning för att klara av det, inte lika lätt som det ser ut. Utvandrarnas hus var också väldigt roligt, speciellt som vi varit på Ellis Island i New York, det var lite samma utställning fast på svenska faktiskt. Givetvis var det en hel del plats vigd åt Vilhelm Moberg - dock inte om Andrew Peterson som var en av de riktiga personerna bakom Karl-Oskar, han kom från Ydre och det finns ett museum om honom i Asby som vi också besökt. Behöver jag säga att jag ska ta tag i mitt läsande av hans Utvandrar-serie? Jag har läst första boken men sen har jag inte fortsatt av någon anledning (kanske för att jag alltid har massor av böcker på lut) - nu ska det bli ändring vad gäller de böckerna! (Fast igår laddade jag hem en bok roman som handlar om Prag under kommunismen som jag tänkte läsa innan vi åker dit).

Till min lycka fanns det också Panduro i Växjö - det visste dock inte Peter när han bestämde att vi skulle åka dit (han kanske hade valt något annat ställe om han vetat), men, innan vi hunnit så långt hittade jag en annan butik som jag föll för. Just nu är jag lite inne i en kortskapar-fas så det var ju jättebra att få tag på lite prylar för det ändamålet. (Beroende på hur man ser det såklart, om man tittar på mitt pysselbord så kanske man inte skulle tycka att det var just "jättebra" men nu är ju jag inte den typen, så jag vet ju vad jag behöver :-P). Vi tittade in på Panduro också, för säkerhetsskull och jag hittade lite där också, påtring nummer två - som egentligen är avlång variant, man kan göra halsdukar på den, som exempel, och det är ju bra för hjälpstick-ambitionen vi har i vår stickgrupp. Peter önskade sig också en halsduk så det ska han få, självklart, jag har gjort två stycken innan (till honom alltså) men ingen av dem har blivit bra så nu får vi hoppas på den här varianten.

Jag har skapat en låst blogg, för tankar om saker som försiggår i livet men som jag inte har lust att delge alla människor omkring mig. Man kan ju tycka att jag inte behöver skriva en blogg om det men jag känner att det kan vara ett bra lufthål och dessutom att det kan vara bra med reflektioner från andra, andras erfarenheter kanske kan hjälpa. Hursomhelst så måste ni vara inbjudna för att kunna läsa det jag skrivit (om ni ens blir inbjudna, som sagt, det blir ju inte öppet för alla utan bara de jag känner att jag kan lita på) och om ni är intresserade får ni skicka ett mail till mig för att kunna bli det: asa.nyberg79@gmail.com.

2 kommentarer:

  1. Ja, det var ungefär alla de frågor som dök upp hos mig, haha.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker mig nåt sånt här: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStwWz8wZ3FbGdL21KgT1Jo1bdDY23DTjkeCOopYBffSYNxAUMDrDqK38tu Fast lite modifierad då. ;)

    SvaraRadera