onsdag 25 juli 2012

Nu är den här igen!

Värmen! Sommaren! Hittills två dagar - inte så dumt! Igår premiäråkte vi med Rulle, han verkade trivas bra med oss som ägare. Vi åkte till Jönköping och träffade våra vänner från landet, det var jättemysigt. Vi fikade på Bernhards (så himla goda kakor), shoppade på stan (jag var mest köpråd) och käkade middag ute på piren. Till efterrätt smaskade vi glass från Mormor Magdas och den var helt fantastiskt underbar!! Jag valde smakerna mjölkchoklad och salt karamell, mjölkchokladen var inte så mastig som man hade kunnat tro utan mjuk och fin, den salta karamellen var utan tvekan den godaste, det var kola och havssalt - helt otroligt! Inte var det så dyrt heller, kostade cirka en tia mer än vanlig lösglass, det kan man ju lätt betala för de smakerna ska ni veta. Om ni får syn på Magdas varor någonstans där ni befinner er så är det ett krav från mig att ni köper er lite, om det inte finns i affären (jag vet att det mest finns i butiker häromkring) så kan ni ju be dem ta in det - då blir både ni och Magda glada! (Jag tror att det ska finnas på någon/några restauranger i Stockholm, som efterrätt då, men jag vet inte vilken/a).

Jag är just nu inne i en djup trötthetssvacka. Jag är så galet trött så jag nästan inte fattar hur det är möjligt. Vi har ju hittat på en del saker, åkt lite hit och dit under semestern så det är väl kanske det det beror på, men ändå! Nu när det äntligen har blivit fint väder och allt. Nästa vecka ska jag ju till Prag med mamman vilket ska bli roligt, men jag måste verkligen vila ut innan dess annars kommer jag blir väldigt grinig. Ta det inte fel, jag älskar såklart min mamma men i lagom dos, så att säga, tre dagar är nog precis exakt rätt dos skulle jag nog säga. Men det ska bli kul, det ska det, roligt att komma iväg lite, bara sådär, när jag tänker på det så är det ju nästan overkligt vad lyxigt vi har det nuförtiden, speciellt jämfört med många, många, många andra människor här på jorden. Bara sådär kan vi åka en weekend till Prag med flyg och det kostar inte mer än tvåtusen/person med både transfer och hotell. Det är ju knäppt faktiskt. Vår weekend på Yxtaholms slott kommer kosta en hel del mer än det där, visserligen ingår ju maten i det priset, men ändå. Det är rätt billigt i Tjeckien har jag förstått, prisindex låg på 57% i januari i år, antagligen lite högre nu under sommaren antar jag då, förra sommaren var det 58%. I New York låg det förra sommaren på 127% då vi ju var där, ganska stor skillnad faktiskt.. (Sen kostar det såklart när man ska shoppa och ibland finns det ju en tendens att köpa lite mer om det är billigt så antagligen går det på ett ut i faktiska kostnader :-p).

Mitt nya pysselprojekt är att nålfilta blommor och annat. Jag har gjort en prinsesstårta (mini) och nu håller jag på med en ros. Funderar lite på hur man ska göra när man monterar det hela, om jag ska sätta rosen på en blompinne och sen filta grönt runtom eller om jag bara ska filta en stjälk, men då blir det ju svårt att ha den som dekoration kanske. Förslag? Tårtan är ju lite lättare, det är ju bara att virka ett litet tårtfat med spets och fästa ihop. Håhåhå, dessa p r o b l e m *skakar på huvudet*...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar