tisdag 25 september 2012

Klikliklikli!

Tidigare har jag sagt att tandvärk är det absolut värsta som kan drabba en människa. Det tycker jag fortfarande, men, jag vill nu göra ett tillägg som ligger på samma plats: KLIANDE. I natt har jag kliat min högra arm till förbannelse och inte ens det hjälpte. Jag testade att kyla med vatten, tvätta och skölja, allergitablett, Atarax som ska hjälpa mot exempelvis nässelutslag (men som jag har som ångestdämpande - bara det är en intressant kombination av meduciner), alsolsprit, alsolgel men ingenting - INGENTING - hjälpte, det bara fortsatte klia. Mer och mer. Och sen ännu mer. Och lite till. Jag började klia med fingrarna, som man brukar, då blev det såklart värre, för det blir ju det om man fortsätter klia men det gick inte att låta bli, sen plockade jag fram en hårborste med hårda piggar. Det fungerade ganska bra, förutom att man var tvungen att ligga still i mörkret för att kunna klia, alltså gick jag upp och ner i köket. Jag satte mig och käkade mackor för att ha något annat att göra, koncentrera mig något annat (vilket jag testat tidigare också kom jag på nu, försökte räkna får och koncentrera mig på en kroppsdel i taget samtidigt som jag andades djupt). Till slut tog jag en av mina nålar som jag har till att ta blodsockerprover med och rispade upp hela armen, jag vet ju att när jag har myggbett så slutar det inte förrän jag kliat hål på bettet och jag var, verkligen, helt desperat! Hade någon erbjudit sig att såga av armen med slö fogsvans, utan bedövning, så hade jag lätt gjort det - förstår ni?? Fruktansvärt!

Anledningen till hela detta spektakel har jag och min vän H lyckats diagnostisera under eftermiddagen: igår var jag iväg på "skolresa" till Gränna med folkhögskolan och eftersom jag inte har någon höstjacka så hade jag en kofta av ull istället (och bara armar under) - antagligen har det då blivit varmt när vi var i solen. Man kan ju tycka att det borde drabbat båda armarna, men det är jag inte särskilt ledsen över att det inte gjorde kan jag säga, då hade jag avlidit på fläcken. Gissningsvis har jag ju någon form av kontaktallergi, eller, jag vet ju att jag är allergisk mot nickel och myggbett och när vi diskuterade idag så kom vi fram till att det var kärnan, roten, urmodern till problemet. Så idag har jag varit iväg och köpt Aloe Vera-gel, parfymfritt schampo och dito tvål samt en fetare hudkräm och hydrokortisonsalva. Nu kliar det förvisso inte längre, som tur är, men jag tänker försöka undvika samma scenario så långt det är möjligt i fortsättningen (som med tänder t.ex: man drar ut eller lagar)! Ej heller kommer jag ägna mig åt virkning/stickning av annat än saker som kräver annat än bomullsgarn. Dessutom, givetvis, enbart tunna bommulsplagg.









Ps. Gränna var mysigt, mycket fascinerad av berättelsen om polarforskaren Andrée. Jag köpte dessutom ett mycket gott Polkagris-te. Funkar bra att drickas kallt också!

1 kommentar:

  1. Det där kliandet lät inte alls roligt... Däremot blev jag nyfiken på polkagristeet, lät gott! Och så spännande med fotoutställningen!!!! KRAM KRAM

    SvaraRadera