onsdag 10 oktober 2012

Tiden går, tiden går

..och i morgon är det en av de viktigaste dagarna på året: dagen då nobelpriset i litteratur offentliggörs! Här kan ni läsa lite om hur det går till. Jag har ingen gissning, det brukar jag sällan ha, men jag tycker det är lika spännande för det. Jag hoppas på en kvinna, men jag vet inte vem. Peter tror inte att Joyce Carol Oates får det, så då tror jag inte heller det - han är lite som min pendel i den frågan för han kan mycket mer om litteratur än vad jag kan.

Idag försökte jag mig på att läsa om nobelpriset i fysik. Efter att ha börjat slava under tv-serien "The big bang theory" så har jag börjat förstå storheten med nobelpriset. (På något sätt har det känts så internt och självklart att jag nog aldrig förstått att det är så stort som det är, att det till och med finns med i en sitcom säger ju allt). Jag trodde ju på Higgs partikeln som ju är någonting väldigt bra (som sagt, humanist ut i fingerspetsarna) men nu blev det för partikelkontroll istället. Det verkade rätt coolt, det jag läste, men jag fattade ju inte ett dugg av hur det gick till trots att det fanns bilder och allt. Fysik är inte min grej - men det vore kul att veta mer så jag kanske får låna någon bok på biblioteket, fysik för lågstadiet är nog en bra början skulle jag tro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar