söndag 27 maj 2012

Hinsehäxan

Den senaste bok jag läst ut är Hinsehäxan av Lillemor Östlin. Många har säkert sett den tv-serie som gick tidigare i år (eller i höstas) men jag gjorde det inte. Nyfiken var jag dock och således hamnade pocketboken i min ägo. Jag ger den i min betygssättning 3,5 av 5 möjliga och det beror inte på att den är välskriven för det är den verkligen inte, men, jag tycker den är intressant ändå och det dyker upp lite småroliga berättelser från hennes liv, bl.a. en om när hon skulle smuggla kokain från Tyskland och i sin påtända dimma började virka grytlappar och skickade kokainet till en påhittad adress i Göteborg. Jag tycker den är läsvärd, man får ju en bild av den kriminella världen på 60-70-80-talet och jag kan inte riktigt låta bli att känna det som att Sverige var lite oskyldigare och mysigare (sic!) på den tiden. Samhällsklimatet i allmänhet och kriminaliteten i synnerhet, har ju hårdnat - inbillar jag mig i alla fall, min erfarenhet är ju, lyckligtvis, ganska begränsad på det området - betydligt sen dess, så det blir liksom ändå lite småtrevligt även om man förstår att det ju inte är någon särskilt trevlig eller fantastisk verklighet. Att Lillemor Östlin inte är en oskyldig liten dam som man kanske kan förledas att tro, man sitter inte isolerad på ett rymningssäkert fängelse om man bara har råkat smuggla lite piller, men ja, det känns i alla fall som en ärlig berättelse, ur hennes synvinkel.

 (såhär ser pocketen ut nuförtiden, men givetvis finns den i tidigare utgåva och ser då, givetvis, annorlunda ut.)

Just nu på mitt skrivbord ligger: Gökboet, Den vidunderliga kärlekens historia, Hallonbåtsflyktingen, Om inte nu så när, Montecore och dessutom blev jag, av min kusin, inspirerad till att (fortsätta) läsa Marian Keyes senaste bok The brightest star in the sky som jag försökt komma in i åtminstone två gånger men inte riktigt lyckats. Vi får väl se vilken bok som kommer härnäst på min "läst 2012-lista", det kan bli någon av dessa, men, eftersom det är jag, även någon helt annan bok. (Shit vad jag längtar till sommaren, då ska jag verkligen inte göra någonting förutom att läsa och möjligen sticka eller virka någonting (men inte någon beställning), jag ska skriva en lång lista på pocketböcker som jag vill ha (jo, jag har faktiskt börja gilla pocketarna mer, de är så praktiska och i samma format när man ska ha in dem i bokhyllan) i födelsedagspresent - dagen närmar ju sig fortare än man hinner tänka - så att de som önskar belöna min start av livet som 33-åring (när hände det??) har någonting att välja på ;-). På riktigt så drömmer jag nu om dagarna om sommaren som en tid med värme och sol och en hängmatta där jag ligger och dricker iskaffe, vi får väl se hur det blir med den saken).

NU ska jag dock krypa ner under mina lakan, läsa en stund för att sedan fortsätta drömma om min boksommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar