fredag 17 augusti 2012

Glasögon och pytonormar

Igår var jag hos optikern. Det var ganska roligt men jag förvånades över att jag såg så dåligt som jag gjorde. Jag ser ändå bra, så mina glas har inte varit så starka men nu behöver jag dubbelt så starka glas (vilket inte var så mycket ändå, sa optikern, eftersom jag inte hade så starka förut, men procentmässigt blev det ju, tja, 100% så det lät ju mycket). Nu ska jag alltså köpa nya glasögon, nya bågar. Jag har lånat hem fem par och givetvis är det de jag gillar allra bäst som är de dyraste, men det är ju inte så konstigt, det är ju så det fungerar. Fördelen med billigare bågar är ju att man kan byta dem lite oftare om man vill, för man har inte lagt så mycket pengar på dem medan man ju gärna vill ha ett par dyrare ett ganska bra tag just för att de kostar en del. Så nu ska jag surfa runt på nätet och se om jag hittar några som är billigare men som ändå har allt som mina favoriter har.. (as if).

Jag har också haft ett snabb-besök av min syster - mycket trevligt. Tyvärr kom hon ju när jag just är som tröttast så jag var nog inte ett så himla roligt sällskap. Jag hade t.ex. tänkt att jag skulle gå upp klockan nio så vi kunde umgås lite mer innan hon åkte men det var ju omöjligt, jag var så trött så jag bara somnade om. Men. En dryg timme blev det i alla fall nu på morgonen/förmiddagen och jag fick en liten promenad på köpet. Min tanke var att jag skulle gå vidare till apoteket men jag hade såklart glömt att ta med plånboken så jag fick vända om.

However - jag vet nu hur jag ska hantera promenader på stan utan att köpa något nu när vi ska spara med hårda handskar, det är ju rätt smart faktiskt. OM man skulle hitta något så får man ju i så fall be att lägga undan det till nästa dag och så får man extra tid på sig att tänka på det, och, antagligen komma fram till att det är onödigt. Bara omaket att be någon lägga undan det kan ju göra att man undviker det.. Syster och jag kollade/halvkollade på Lyxfällan igår, så nu har jag kategorierna under kontroll. När man ser att de skuldsattas kostnader för lån överstiger våran totala inkomst så blir man ju ändå rätt nöjd. Vi har inte mycket lån (csn och ett banklån som jag fick ta när jag skulle renovera tänderna och som det är typ 3500 kvar på samt billånet från sväronen) utan allt övrigt går ju till att spara. Plan två i strategin är att kopiera upp USA-kartan och fästa nålar längs vår resrutt, ni vet som i kriminalserier, för att inspirera. Dessutom kan man ju flytta runt allteftersom man ändrar sig, t.ex. var jag säker på att sydstaterna skulle vara målet men sen läste jag i DN att de fångat in en fem+ meter lång pytonorm med över 100 ägg i Florida så är jag inte lika sugen längre (å andra sidan vet jag väl inte om Grizzlybjörnar är så trevliga de heller).

Ja. Det var det. Nu har jag nog inte något mer att tillägga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar