torsdag 18 april 2013

Shit pommes!

Sån träningsvärk! Fortfarande, idag, två dygn efter knäböjandet kan jag knappt gå nerför trappan.. Jag måste börja cykla när jag tränar härnäst, träna lite lårmuskulatur kanske, mina starka ben till trots. Varför har man så många muskler som man inte vet om? Varför har man dem om man ändå inte (tydligen) använder dem? Det fanns kanske en funktion från början när man på stenåldern levde ett annat liv, med helt andra förutsättningar och där kroppen var ett redskap på ett annat sätt än idag? Sen har de där musklerna hängt kvar genom århundradena och nu när vi inte använder kroppen så mycket så finns ändå alla de där musklerna kvar. Jag tycker det verkar som ett mycket rimligt antagande, genom den egentligen helt onaturliga gymträningen vi har idag bibehåller vi muskulaturen som vi, rent teoretiskt åtminstone, skulle kunna nyttja i vardagen genom att bygga-jaga-leka-bära osv. Arkeologen i mig vaknar till liv, kanske man skulle göra en undersökning/forska kring "Fysisk träning under stenåldern", vardagsarkeologi liksom. Ganska rolig grej faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar