tisdag 17 januari 2012

Roligt!

Fru Nyberg har idag haft den äran att besöka tandläkaren. Jojo, jag säger då det. Som ni vet är inte mina tänder de skarpaste knivarna i lådan, de går sönder titt som tätt även om jag sköter dem ganska bra (tandtråd och fluor, utöver borstningen då). I våras lagade vi en tand och hoppades på det bästa, men, givetvis räckte det inte helt så idag har tandläkaren borrat upp tanden och om sådär två veckor börjar vi med det bästa: ROTFYLLNINGEN! Glädjen vet inga gränser här hemma (det förstår ni säkert), jag funderar på att köpa en tårta! Jag har dessutom uppenbart svårbedövade tänder för nu har jag, fortfarande, efter tre timmar, fortfarande ingen känsel i kinden och läppen på vänster sida, näsborren är också lite påverkad så det känns lite läskigt när jag andas.

Jag har ju inga problem med att gå till  just tandläkaren, det är jag väldigt glad över eftersom det är många som är jätterädda. En gång halvslumrade jag nästan under tiden tandläkaren borrade (jag har säkert nämnt det förut) så ni förstår ju att just det är inget problem. Det jag är mest rädd för är ju vad slutsumman blir, det är ju inga småsummor vi snackar om, speciellt inte i rotfyllningsfallen (och dessutom lagningen av nämnda tand, som jag själv godkände så jag kan inte få tillbaka de pengarna, som ju också gick på någon tusenlapp antar jag). Det är tur att vi bestämt att vi ska åka till New York först om två år, då kan jag kanske laga någonting mer också, när jag ändå är igång. Det finns något system för det där, man får betala fullpris upp till en viss summa, därefter 50% och om man håller på till 15000 (tror jag) så betalar man bara 15%, per år givetvis.

När vi ändå är inne på ämnet vård; förra veckan höjde min läkare min dos av den stämningsdämpande medicinen jag har, Lamotrigin heter den (också av mig benämnd fettmedicinen). Syftet är att jag ska må bättre, såklart, på längre sikt och eventuellt ta bort en del av den antidepressiva medicinen. Det här är då ett försök för att jag ska må bättre nu. Själv tycker jag att det knappast har blivit någon skillnad, än, snarare då åt det sämre hållet. Antidepp har ju den effekten, att man kan må sämre i början, men det ska inte fettot ha, däremot når man ju inte full effekt för efter ett tag. Såklart. Utöver detta så ska Peter kontrollera sin njurfunktion, han har bara en nämligen och det visade på lite förhöjda värden (som också kan bero på det att just har bara en) och nu ska de kolla upp det. Ni fattar ju själva, jag målar upp skräckscenarier och det gör väl inte det hela bättre heller. Någon gång ska vi väl få ha lite tur, tycker jag.


Kanske rätt läge att beställa det där linnet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar