måndag 25 juli 2011

Tvättatvättatvätta

Gissa om vi har tvättdag idag? Jojjo! Som tur är har vi lyckats trycka in tvätt innan vår tvättid egentligen började (praktiskt). När allt är inpackat så ska vi ta en sväng på staden och kolla in rean i sportbutikerna och hoppas att vi hittar lite viktiga campingprylar, tält, liggunderlag, sovsäck, bra skor, stormkök, you name it. Jag är ju gammal scout, så jag känner mig som experten även om vi inte kommer att satsa på militärtält som jag är van vid.

Reflektioner över Norge-händelsen fortsätter:
I dagens DN skrev de att av förra årets terroristdåd i Europa begicks tre (3) (utav totalsiffran på 250+, tror jag, har för mig 269) av islamister. Tre alltså. Ändå, och jag säger ändå, är de just de aktionerna som man väljer att lägga fokus på. Det är väl väldigt intressant? Man konstaterade också att man gripit ca. 80 islamister misstänkta för planering av terrorbrott. De ansvariga för de övriga 250+ terrorbrotten i Europa och de som planerat eller planerar dessa dåd nämns inte. Alls. Jag finner detta väldigt, väldigt märkligt - man bekymrar sig över det hat mot muslimer av alla sorter som finns i samhället - samtidigt som det enda man redovisar och verkligen trycker på, är hur många brott islamister (som ju alltså, för sakens skull, är de extrema muslimerna, liksom vänster- och högerextremer t.ex.) begår. Man nämner inte att det är en väldigt liten del, sådär i runda slängar 1- 2 % (ignorera gärna mina bristande mattekunskaper om jag nu räknar helt fel), man nämner inte hur stor del 98-99% som begås av andra extremgrupper eller ens vilka dessa grupper är. Borde man inte kunna se att det finns en viss skevhet i rapporteringen och att den i sin tur kan generera ett ökat motstånd mot den grupp man fokuserar på? På fullaste allvar - är det någon som tror att de som eldar upp sig över "de onda muslimerna" reflekterar över att det ändå är en såpass liten del som faktiskt begår dessa brott, att det kanske rent av visar sig (om man skulle redovisa övriga ansvariga för terrorhandlingarna) att en del av dem faktiskt går att hitta i de egna leden? I Norge-fallet så handlar det om en kille från extremhögern och då kan man kanske förvänta sig att man undersöker extremhögerns terrorbrott, men nej, man undersöker och redovisar islamisternas förehavande. Borde man inte åtminstone, om det nu är så viktigt att redovisa islamist-siffror, göra en jämförelse mellan de båda, eller ännu hellre en jämförelse mellan alla de terrorgrupper som begår terrorbrott? Det känns som att det vore mer rättvist tycker jag.

Nu menar jag inte att man helt bortser ifrån gärningsmannens politiska hemvist, för det är ju inte precis någonting man väljer att ignorera vilket ju jag såklart tycker är väldigt bra! Det är nog så viktigt att veta hur och varför och vad som gjort att han agerar på det här sättet. Det är jättebra att man redovisar det, och media gör det bra. Det är bara lite trist att man utöver detta ändå väljer att lägga en del av fokus på islamister som inte har ett dugg med saken att göra i det här fallet. Om man nu ska göra det, kunde det kanske vara lämpligt att lägga fram fakta och visa på de olika grupperingar som finns i samhället och som begår terrorbrott, visa att det inte enbart handlar om en grupp och att det faktiskt inte är så att islamister begår 99% av terrorbrotten som det annars kan verka som, åtminstone stundtals. Sen kanske man kan välja att fokusera på att det inte är muslimer i allmänhet som går omkring och funderar på när man ska slå till härnäst. Det är inte heller majoriteten av de långt ut på högerkanten som går omkring och gör det. Vi måste försöka separera handlingar från åsikter och tro för det är inte samma sak.

Dagen idag ska jag förövrigt spendera ihop med Mattias Gardell's bok "Islamofobi". Jag har precis börjat och kan egentligen bara säga att det bådar gott, det är väldigt intressant..

1 kommentar:

  1. Mkt intressant och tänkvärt. Ngt diktaturland kom med en alldeles utmärkt idé (om det inte varit just en diktatur) om att goda nyheter skulle vara fler än dåliga nyheter i landets media. Tänk om tidningars, radios och tv:s nyheter mestadels var positiva. Man skulle strypa en hel del av extremisters näring.

    SvaraRadera