lördag 23 juli 2011

Norges sak är vår (en inte helt ensam rubrik idag).

Jag blir så förbannad när sådant här händer! Det spelar ingen roll vem det är som är den skyldige, det är lika illa oavsett och jag förstår inte vad det är som gör att vi människor inte har möjlighet att acceptera varandra med de skillnader som vi har, oavsett vad det gäller, och som vi alltid kommer att ha. Jag vet att ni vet att jag inte har mycket till övers för de som rör sig i högerkanterna  men jag vet ju också, och jag inser att de måste få tycka som de vill, annars är demokratin i fara och demokrati är oerhört viktigt! En människas rätt till åsikter är extremt viktigt, man kan inte hindra människor från att tycka, tro eller tänka på ett eller annat sätt. Så länge man möter varandra med respekt så är det så det är. Man kan diskutera, argumentera, förklara och berätta vad man tror på och kanske framför allt varför man tror på det sättet, men man kan inte och ska inte gå till anfall. Det går inte att motivera den extremism som finns oavsett vilket håll den kommer ifrån. Protestera? Demonstrera? Ja, absolut, men man kan inte ta sig rätten att gå till anfall mot de som tycker annorlunda, då anfaller man demokratin och det är farligt!

För egen del ger det mig bara en ökad kraft att kämpa för det jag tror på, människans rätt att vara den hon är, människans rätt att göra det hon vill, det hon kan, det hon inte kan, det hon vill tro, det hon vill tänka. Jag blir, vilket jag kan finna märkligt själv, rädd för dessa krafter - det är ju inte särskilt konstigt att man blir det och det förstår jag verkligen - jag blir bara mer övertygad om att kämpa mot dem. Jag vet att de vill få mig att bli rädd och därför blir jag det inte, de ska inte få min rädsla! Vi är alla lika, det spelar ingen roll varifrån vi kommer eller vad vi tycker - vi är människor och som människor kan vi också betrakta varandra och våga mötas, utan att gå till anfall. Man får bli arg, man får skrika, man får ställa sig upp och ryta ifrån, men man får inte ta ifrån andra människor dess tankar och åsikter, det kan inte nog poängteras.

I Bibeln står det: "Allt vad ni vill att människor ska göra för er, det skall ni också göra för dem". Även om jag inte tror på någon Gud, så tycker jag att detta är någonting väl värt att tänka på och leva efter. Jag försöker göra det, så långt jag kan, och det är verkligen inte alltid lätt men jag gör så gott jag kan.

Eller som Andy Warhol säger: "I think everybody should like everybody".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar