söndag 25 september 2011

Ful

Idag är jag nog fulare än vanligt. Jag blir helt äcklad när jag ser mig i spegeln. Spykänslor liksom. Så fort jag visar mig utomhus är jag fullkomligt övertygad om att alla jag möter tänker "åh herregud vilken ful människa! Fet som en flodhäst och äcklig, ful frisyr och totalt värdelös" (speciellt det sista verkar ju helt rimligt att de tänker om de inte känner mig (ironi)). Någonstans säger en litenlitenlitenlitenlitenpytteliten röst ungefär såhär: "Men hur ofta tänker du så mycket på människor runt omkring dig när du går ut? Orkar du ens bry dig? Och om de nu tänker så, är det egentligen DU som är problemet eller är det de som bryr sig som har problem?". Tyvärr är den lilla rösten ungefär en millimeter hög medan den andra, stora rösten, 100 meter hög. Logiskt att tänka så? Nej. Självklart att det ändå är precis så som jag tänker att det är? Ja.

Det där med att vara nöjd med sig själv är väl, tja, inte min grej...

2 kommentarer:

  1. Dag Hammarsköld lär ha sagt: "Den längsta resan är resan inåt".
    Jag ser att du är på väg. Du ser och vet. En annan sak är vad du känner. Känslorna är svåra att ta kommando över. Du har kanske en svårare resa än andra. Men du är definitivt längre på din resa än många andra. Du har både ett vackert yttre och ett vackert inre. Varm kram.

    SvaraRadera
  2. En bra och tänkvärd sak som jag har läst, tror det var den hära ivriga Mia Törnbom - eller vad heter hon, självkänsla NU!" du vet, så är stod det: Varför tillåter vi oss vara så elaka mot oss själva? -Du är dum, -Du är ful, -Du är värdelös med mera. Om någon hade sagt så om en vän hade vi reagerat med ilska och blivit förbannade. Men när det gäller oss själva accepterar vi det, fast det egentligen är *oss själva vi borde vara snällast mot*. I Stället för att tänka massa elaka tankar om dig själv, tänk bra saker! Och om du kommer på dig själv med de elaka tankarna, försvara dig som om de vore din bästa vän. Säg ifrån på skarpen. Lägg av! Denna människa är fantastisk, allt annat är lögn!
    Tycka vad man vill om denna Mia, men vissa saker är riktigt bra tycker jag som detta. Så sant att man inte skulle tillåta någon säga så om en vän, men att man faktiskt tillåter sig själv höra på de elaka tankarna. Nej, slut med de! Fuck off, jag är bäst!

    SvaraRadera