torsdag 10 februari 2011

ICA reklamfilm Svenska tacotalet v. 6 2011

Jag hittade till en nationalistisk sida på nätet, en som jag inte varit inne på tidigare alltså - många har jag kollat in på för att se och läsa hur kategoriseringen av människor ser ut, vad som är svenskt, vad är inte svenskt, hur bra uppfinningar gjorde tyskarna under andra världskriget och hade de hjälp av utomjordingar och så vidare. Jag försöker i vanlig ordning får någon förklaring, någon reda i begreppen och ja, se hur man tolkar historieskrivningar på hur konstiga sätt som helst. Nåväl. Idag läste jag den här meningen, apropå släktforskning: "mina förfädrar måste nog ha varit bland de första svenskar som bosatte sig i Finland". Ja. För det är ju inte möjligt att förfädren kan ha varit finnar från början och bott på den platsen i några hundra år, eller - vilket gud såklart förbjude - att de kom från ett nomadfolk som kommit någonstans bortifrån Mongoliet, Kina eller något suspekt ställe som definitivt inte är Sverige. Fast det är klart, det är väl inte möjligt eftersom personen är den svenskaste av alla svenskar och således inte KAN ha något annat än svenska förfäder (och Sverige har ju som bekant alltid sett ut som nu, med gränser och allt, ingenting har förändrats någonsin).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar