onsdag 16 februari 2011

Dagens bild nr 6 och överraskningsavslöjande!

En bild på mig och en vän som jag inte umgåtts med på länge - som ni ser är det jag och TRE vänner! Det ska egentligen vara med ytterligare en vän på bilden men den vännen har jag inget kort - åtminstone inte ett som jag vet vart det är - på. Vi började umgås, på riktigt, i högstadiet. Vi hade sedan tidigare träffats i den bästa scoutpatrullen "Myggan" (utom den vän som inte är med på bilden) och här är vi samlade - fyra av fem - på samma gång på vår bröllopsfest 2008. Jag har träffat dem alla sen dess men tillsammans allihop var nog just den här gången. Alla fem har vi väl inte träffats på över tio år (vilket ju är hemskt egentligen, det är inte som att vi bor så väldigt långt ifrån varandra). 

*********

Överraskningen visade sig vara en kryssning på Birka Paradise! Romantiskt som bara den - och - framför allt, ett par timmar i bubbelpool och deras sol samt bastu med utsikt över is i Stockholms skärgård. Man känner sig onekligen en aning mer uppåt efter denna happening. Det som förvånar mig väldigt mycket är alla dessa pensionärer!!! De är galna, verkligen galna! Lite då och då hör man ju äldre människor beklaga sig över "dagens ungdom" - så även på kryssningen: "skönt att det inte är så mycket ungdomar med, de skräpar ner så mycket och lever om" är ett exempel. Frågar mig då: VAD är det som gör pensionärernas beteende vid buffén så mycket bättre?? Som den väluppfostrade människa man ändå är ställer man sig såklart i kö. En del gamlingar gör ju det också men de flesta inte - det är djungelns lag som gäller tydligen. Det finns typ fyra olika "bord" med samma innehåll för att göra det lättare att ta mat utan att belasta bara ett ställe med uppläggning om ni förstår vad jag menar. Smart är det. Tyvärr hjälper det inte mycket - man måste ändå skynda sig som skam för att vem vet - maten kanske kan ta slut, det är trots allt första sittningen (ironi). Man blir ihopklämd som en ketchupflaska där man försöker ta sig fram med tallriken över huvudet.

Vid gårdagens frukost förvånades jag över att en dam var så hungrig efter bröd att hon dels pressade sig in i kön och dessutom inte orkade anstränga sig för att skära av en lagom bit utan vred om baguetten och rev åt sig en (stor) bit. Va?? Varför?? Vad är det som kan hända om man ställer sig i kön? (Köa är de ju i allmänhet väldigt bra på i övrigt, så långt fram som möjligt, annars kan det hända att man aningen missar båten eller inte kommer av om man inte ställer sig vid landgångsplatsen ungefär 1-1,5 timme innan man är i land. Utöver detta ohyfsade uppträdande så är det ett evigt gnällande - kaffet tog slut och "man måste väl kunna få sig en kopp kaffe" ("och jag fick bara ett snorkigt svar av den jag sa till" (som jag såg var ansvarig för att tömma brickställen så jag gissar att disken var dennes stora ansvar)). Ja, det ska man absolut få, men eftersom det är fullt krig hela tiden så hinner kaffet inte rinna ner i själva automaterna - personalen står och fyller på kaffepulver konstant men det är ingen som orkar vänta på det, tydligen. 

Utöver detta så verkar "dagens pensionärer" hinka i sig omåttliga mängder alkohol. En kundvagn fylld med gin och whiskey var inte direkt en ovanlig syn. Vin på det och kanske lite olika likörer. Nu är väl förvisso varken jag eller Peter några stordrinkare på det viset att det egentligen skulle löna sig att köpa drycken på båten i stället för på systemet men jag kan ändå berätta att vårt inköp av gin-drinkar (sådana som finns i 33-centilitersburkar) när vi var i Tallinn 2009 räckte bra länge, ungefär till i augusti förra året då jag och mamman åkte till Riga och jag där köpte en ny låda. Den är fortfarande mer än halvfull. Vid det tillfället köpte jag också två bag-in-box som fortfarande inte är i närheten av att vara slut. Den whiskeyn jag köpte till Peter behöver vi inte ens nämna, även om han fick whiskeyglas i julklapp. Som avrundning på den här redogörelsen kan jag dessutom meddela att ett gulligt litet par stod och kollade noggrant på flaskorna för att ta reda på hur många centiliter det var och hur mycket alkohol det var - ungefär som man själv gjorde. 





...när man var 16-17, gick på gymnasiet och var tvungen att få ut så mycket procent som möjligt när man skulle få någon att köpa ut åt en. Finvin - släng dig i väggen, det är alkoholen som betyder något! (Jag vill inte ens tänka på när vi drack vinet "Diamant" som, fick vi reda på senare, var en typisk A-lagare-flaska eftersom den var billig (och, får man förmoda, hyfsat högt alkoholinnehåll). Det var det äckligaste av äckliga viner jag någonsin druckit - och det finns fortfarande kvar!!). Körsbärsvin i kombination med svartvinbärsvin är heller ingen kombo jag rekomenderar..


"...inslag av vått ylle och russin" (från vinguiden.se)

4 kommentarer:

  1. Hej, fin bild - kul att se er! Men nu måste den urgamla scoutledaren vara nyfiken och fråga vem "myggan" längst till höger är, för henne känner jag inte igen.... Nu gör jag kanske bort mig....!?? ;)

    Ha det bra! Kram!

    /AnnaMärta

    SvaraRadera
  2. Åh, Diamant. Gud va äckligt det var!!!
    Kia

    SvaraRadera
  3. Hej Kära vän!
    Kul att du valde en bild på gamla myggangänget! Vi borde absolut umgås mer, men när du säger att vi inte bor så långt ifrån varann, tycker jag du underdriver :) Jag tycker nämligen vi bor *alldeles* för långt ifrån varann! Men iallafall bor vi ju längs med E4:an typ, allihopa. :) Bara att ta en vända längs med den en vacker da...

    Vilken härlig överraskning med kryssning! Det låter jätteskönt - trots störningsmomenten vid buffébordet! :)
    Det där vinet lät ju inte gott enligt vinguiden - nästan så halsen skrynklas! :P

    SvaraRadera
  4. Ha ha dina iaktagelser av pensionärernas beteenden är SÅ mitt i prick, har samma erfarenhet!!!! Dock mysigt med en kryssning. Massa kramar till dig <3

    SvaraRadera