tisdag 25 oktober 2011

Gamla godingar

När jag idag planterade lite lökar (Amaryllis och Tazetter) lyssnade jag på min moders gamla LP-skiva - vinyl alltså. Nu undrar jag: VARFÖR lyssnar man inte mer på vinyl? (För er som är unga så kan jag tala om att en LP är det som fanns före CD-skivorna. Svarta plast skivor med spår där musiken låg. Man spelade med en skivspelare och ett stift som rörde sig i spåren och då blev det musik - en enkel förklaring på hur det fungerade, ganska ofullständig sådan, men här är en bild på hur de såg ut i alla fall:


När CD-skivorna gjorde sitt intåg så var väl just det raspfria ljudet grejen, men nu är det ju just det som gör att det är så behagligt gött att lyssna på en LP! Innan idag så hade jag väl inte lyssnat ordentligt på kanske 10 år men nu är jag frälst. Jag hade, eftersom det är en trend just nu, tänkt anamma de fräsiga skålarna som är gjorda av gamla skivor men det lär jag knappast göra nu. Näpp. Nästa gång jag är på Erikshjälpen (eller annan second hand) så ska jag botanisera och förhoppningsvis hitta en rolig skiva. En sak till som är härlig är ju att framsidorna är så härliga, såhär ser skivomslaget ut på den skiva jag spelade idag:

Det är första-spåret som heter "This guy's in love with you" och vem som helst kan ju räkna ut hur skivbolaget tänkte när de valde en bild där Herb Alpert satt mot en trävägg och med sina sammetsbruna ögon längtansfullt tittar mot horisonten (dit han är på väg med sin vackra flicka osv.) - hur många kvinnliga köpare kan motstå det?? 

Min mamma har ganska många LP-skivor (fler med Herb också) även om hon rensade ut en del när hon flyttade. En skiva som jag önskar - och trodde - att hon hade sparat är den som hennes kusin Dennis gav ut (Dennis som jag förövrigt träffade i somras när vi var på väg till Malmö och lunchade i Ljungby, min mammas hemstad). Den är så galet härligt snygg - 70-talet i sitt verkliga esse och jag lyckades hitta en bild på nätet vilket jag är fantastiskt glad för, inte bara för att jag blir nostalgisk utan för att ni nu också har möjlighet att få se den:

Visst undrar man varför hon rensade bort den här godingen??
(här lånade jag bilden)




1 kommentar:

  1. Jag måste skaffa mig en lp-spelare, har ett gäng lp i förrådet. Bla Carola som ju var min idol när jag var liten :)

    Har du sett denna sida: http://katastrofalaomslag.blogspot.com/

    SvaraRadera