torsdag 6 oktober 2011

Äntligen!

Idag kom väl svaret som alla litteraturnördar och intresserade i allmänhet väntat på:




TOMAS TRANSTRÖMER får årets Nobelpris i litteratur! Detta firar jag här i bloggen med att ge er lite att läsa som passar bra en dag som denna:

STORM

Plötsligt möter vandraren här den gamla 
jätteeken, lik en förstenad älg med
milsvid krona framför septemberhavets 
                                svartgröna fästning.

Nordlig storm. Det är i den tid när rönnbärs-
klasar mognar. Vaken i mörkret hör man
stjärnbilderna stampa i sina spiltor
                                högt över trädet.

**********

Så. Nu är ju frågan vad det egentligen är i det där brevet från Svenska Akademien? Det är uppenbarligen inte priset (12 miljoner vore annars rätt välkommet, det tycker jag..). Kanske är det en inbjudan till Nobelfesten? Fatta hur roligt det vore (och popularpoesi.se är ju ändå en sida som handlar om poesi, ni ser väl sambandet)?!?! Om jag får följa med - och det lär jag ju få, alla politiker får ju ta med sina respektive, det är väl endast kungafamiljen som är restriktiv på det sättet, så ska jag kosta på mig att färga håret på salong (goodbye hårfärg i kartong) och hyra mig en riktigt snygg balklänning (jag tror inte jag kan använda min brudklänning för ändamålet även om den är snygg, dels är den sannolikt alldeles för lite och dels, tja, det är en brudklänning). Kanske man kunde fixa en likadan fast i en annan färg? Inte så dumt. Kanske går jag händelserna en liten aning i förväg, men vad sjutton, drömma kan man ju göra! Ingenting är omöjligt (vilket ju ofta har varit mitt ledord den senaste tiden, som ni säkert noterat.. (OBS! Ironi)).

Förövrigt? Well, not much. Jag fortsätter sträva i Pär Lagerkvist's spår av ångest och regnet öser ner. Dessutom har jag ett skavsår på lilltån. Och så tycker jag att det är alldeles för få (inga) som beställer de rosa (eller valfri färg) banden som jag virkar med mina bara små händer... (Ja. Det är klart det är meningen att ni ska få dåligt samvete). I morgon ska jag klippa mig, jag hoppas att Peter hämtat ut inbjudan då, så jag vet vad jag ska rätta mig efter... :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar