torsdag 13 januari 2011

Tandläkar'n

Som jag sa till Peter: Det är tur att jag redan är deprimerad, då gör det ingen större skillnad när man (ännu en gång) får bekräftat att man har dåliga tänder..

Ni förstår säkert att nej, det var inte precis små hål vi snackar om här. Eller. En del hål var små men just de det gäller är inte små. Domen? Gissa en gång!

...
...
...
...
...
...
...

Rätt! Utdragning! Gånger två! YES!! (Det där med gånger två var ni kanske inte riktigt med på?!?!)

Vadan detta, kanske någon undrar? Jo. Jag har ju beskrivit min ena tand, den framför visdomstanden. Tandläkaren sa att det eventuellt gick att rotfylla den. Eventuellt funkar det, men det vet man ju inte förrän man gjort det - för 4500 lök. Visdomstanden var lös (!!!!) och inte mycket att dras med den heller. Lägg därtill X antal hål som också behöver lagas. Således blir frågeställningen: laga en tand som eventuellt inte kan lagas och om den inte kan lagas så måste den dras ut. Billigt. Eller. Dra ut skiten på en gång (vilket tandläkaren antydde var det bästa) och lägg pengarna på de övriga tänderna som KAN lagas (dvs. inte eventuellt kan). Så. I morgon klockan 15.00, sharp, blir jag två tänder fattigare. Totalt antal utdragna tänder i min mun därefter: Fem. Varav tre visdomständer (schysst det i alla fall, de behöver man ju ändå inte). Jag frågade tandläkaren vad jag skulle göra mer, utöver tandborstning, fluorskölj och tandtrådande (med fluortandtråd). Det enda, utöver detta, var att inte småäta (vilket jag ändå inte gjort så ofta), äta hygglig kost (jo, men det tycker jag också att jag varit och är bra på), eventuellt byta ut mina mediciner mot sådana som inte riktigt ger så mycket muntorrhet (den här medicinen är ju typ den enda som har funkat någotsånär) samt - oavsett om jag byter medicin eller ej - använda salivstimulerande sugtabletter. Som tur är hittade jag salivstimulerande fluortabletter på apoteket så där fick jag ju ändå två flugor i en smäll.

Som tröst i allt elände kan det ju, för en arkeolog som jag, vara trevligt att tänka på att om jag varit född på stenåldern hade jag varit helt normal, åtminstone i tandväg, eftersom tänderna inte är gjorda för att hålla så länge som vi lever nuförtiden, typ 80 år. På den tiden dog man ju i sådär 40-årsåldern så då gjorde det ju inte så mycket att tänderna trillat ut. Nu är jag ju inte stenåldersmänniska, så jag får vackert spara mina små slantar till att köpa nya tänder (eller, allra helst, få tandpengar ur någon schysst fond - tips mottages tacksamt!).

1 kommentar:

  1. Fyyy lider med dig, men även jag har dragit tänder, tre i mitt fall :-/ Kram <3

    Ps Kaffe maskinen är makens, men jag använder den flitigast ;-P Ds

    SvaraRadera