söndag 9 januari 2011

157 dagar kvar!!

Det är helt otroligt att tiden går så vansinnigt fort. Jag återkommer ofta till det - jag vet! Nyss kändes det hur långt som helst fram till avresedatum men nu har snart halva januari gått (okej, lite överdrivet kanske, men efter kommande vecka så är det så i alla fall) och det kommer bara säga svoooschh så är sommaren slut och vi har fått börja bygga en skattkista i vilken vi ska spara pengar till nästa resa (Peter kom på idag att han tyckte det vore fränt att ha en skattkista som spargris, därav byggandet). Just nu sitter jag och kollar på diverse olika grejer man kan göra, lite olika "city tours" och sådant. En trolig grej: Filmens Central Park. När vi var där förra gången så hajade vi inte riktigt hur stor Central Park egentligen är. Vi trodde att vi sett ganska mycket och promenerat på många ställen, men sen när vi tittade på kartan så insåg vi ju att vi bara sett en bråkdel. (Lite kan det också bero på att vi är dåliga kartläsare). Här har vi en annan tur på samma tema som inte är så vansinnigt dyr. Kostnaden är annars det som jag kan känna hindrar mig i allt, det måste vara lätt att ta bra betalt i en stad som New York som ju inte precis är den billigaste stad man kan resa till, men den här sajten som jag hänvisar till hade jag själv inte hittat förut, men det verkar vara ganska okej priser ändå :-)

Såhär ser planeringen ut än så länge:

15 juni: Ankomst och dags att försöka hålla sig vaken hela dagen, samt, hitta vårt lägenhetshostel. Det känns som ganska lagom aktivitet efter en flygning på sådär 7,5-8 timmar (tror jag i alla fall).
21 juni: Min födelsedag - måste firas med något speciellt.
24 juni: Baseball
4 juli: Korvätar-tävling och fyrverkerispaning
6 juli: Hem igen.

Eftersom jag gillar att planera, så kommer jag såklart uppdatera er allteftersom. De idéer som vi har är: Guggenheim, ett judiskt museum som vi inte lyckades besöka förra gången eftersom det var stängt, Titanic muséet, Naturhistoriska muséet, MoMa, gå på bio, åka till Brooklyn och käka Key Lime Pie (förslag från ettannatnewyork, slappa - bara driva runt och göra det som känns bra just då, Gospel i Harlem, musikal (men det är också lite dyrt - spartips, någon?), en tur till Philadelphia, en tur till Atlantic City och en tur till Hamptons, Coney Island och ja, lite sådär. Tips på bra och förhållandevis billiga grejer mottages tacksamt!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar