onsdag 12 januari 2011

Fantastiskt!

Idag känner jag mig pigg till tusen (eller ja, okej, efter det att jag orkade kravla mig ur sängen) både fysiskt och psykiskt. Väldigt ovanligt ska jag säga er, väldigt! Jag tycker de senaste två-två och en halv månaderna varit väldigt dystra och grå, mer eller mindre, inte velat särskilt mycket och nu, helt plötsligt: Tjoppelihopp så är det schysst igen. Man kan tycka att jag borde vara van vid det här laget men det är jag alltså inte, jag blir alltid lika överraskad när det helt plötsligt är roligt ett tag. Lite synd är det, för man blir så förundrad så att man inte riktigt vet vad man ska ta sig för.. Fast. Idag ska jag laga mat och träna. Inte så dåligt att ta sig för precis - dessutom har jag städat ur resväskan från resan till Etuna. Jojo. OCH, kom jag på nu, slängt in en tvätt och börjat planera för omorganisering av smutstvättsslängning. Mitt boendestöd kommer att bli så road över morgondagens sysslor: flytta färgburkar modell större, försöka komma underfund med vad som ska slängas och vad som inte ska slängas och kanske mest: var ska vi göra av färgburkar och penslar och alla sådana grejer? Jag och Peter tänkte att vi hade ett bra system för var vi skulle lägga tvätten men, jag tycker inte det är optimalt riktigt - ren tvätt på nedervåningen, tvättmaskin på nedervåningen och sen smutstvätt på övervåningen. Nja. Det är bökigt helt enkelt. Bättre är att skaffa mig en morgonrock så man kan springa upp och ner utan att behöva gå naken, speciellt nu när vi tar bort granen som står vid de stora fönstrena vid trappan :-)

Peter har förberett en överraskning åt mig. Jag tror jag håller på att bli galen! Jag älskar överraskningar, men det är ju olidligt när man inte vet.. Nu är det bara en månad och två dagar kvar dock (dvs. den går av stapeln den 14 februari, början på Peters sportlov).

En annan sak är det här: Jag börjar längta efter våren! Jag gillar vintern och snön väldigt mycket men just nu känns det som att en härlig vårdag, sådär i början av våren när allt fortfarande är nyvaknat och torrt. När tussilagosarna knappt, knappt har vaknat. Det doftar speciellt just den tiden. Jag minns när jag var liten och gatorna var fyllda av grus efter vinterns sandning, när man kunde springa iväg till sandlådan och faktiskt kunna gräva ett hål och när man tog fram cyklarna som stått i förrådet hela vintern. Allt detta i en doft. Det är märkligt, men roligt. Sen är det klart att jag också längtar efter värmen, antagligen främst för att vi inte har pålitlig värme här i huset, det känns liksom rimligt. Om någon skulle vilja ge mig en oväntad men glad present så kunde ni få ge mig en kryssning med Birka Paradise så att jag kan ligga där under deras sollampor och bli varm och dricka en fruktdrink och låtsas att jag är utomlands. (Egentligen är det just den delen av själva kryssningen jag vill åt, inte resterande grejer så jag skulle väl mest käka något, bada och vara i solvärmen, sova och sen ta en ny badtur. Kanske skulle jag kunna springa ett par varv på deras löparbana, men jag vet inte, det är lite överkurs tror jag..

Ytterligare information: Imorgon ska jag till Tandläkaren. VÄLDIGT roligt. VÄLDIGT dyrt antagligen. Troligtvis väntar mig en härlig rotfyllning. Gött. Det är tanden på motsatta sidan av den tand jag drog ut förra året (då jag hade så mycket tandvärk att jag trodde mitt liv var slut) så det känns lite som att, drar jag ut den så fattas det liksom två kindtänder.. Å tredje sidan så har jag två visdomständer i nederkäken som det förvisso är hål i, men som är i väldans mycket bättre skick än den tand som ska åtgärdas imorgon, den har jag nämligen bitit sönder. Jag säger eder. OM jag någon gång skulle vinna två miljoner (eller för all del bara en miljon) på Triss eller motsvarande (med tanke på turen i julkalendrarna så verkar det inte särskilt troligt) så ska jag lägga de pengarna på att dra ut rubbet och sätta dit porslinständer eller vad man nu har för material till sådant.

Märker ni att jag är en aning speedad?


Jag tror jag ska boka ett biobesök till helgen - vi fick ju faktiskt gratis biobiljetter senast..

1 kommentar:

  1. Jag längtar jättemycket till värmen!
    Hoppas att det går bra hos tandläkaren.

    Sv. Jag har druckit flera liter vatten och nu känns det som om det där obehaget har försvunnit. Men jag ska hinka vatten i några fler dagar för säkerhets skull.

    SvaraRadera