söndag 11 mars 2012

Blåsippor och spöken


Små blåsippsblad (tror jag i alla fall) som tittar upp ur löven - fatta vad fint det kommer att bli om några veckor!




Delar av de byggnader som finns vid hembygdsgården här i stan..



Svartån är Tranås stolthet (bland andra, såklart)




Änderna var riktiga fotomodeller - de ställde upp och ville bli fotade hela tiden, trots att jag inte hade med mig något snacks till dem!










Sjön Sommen är ytterligare en stolthet!







Det här är bilder från Romanäs sanatorium där bland annat Harriet Löwenhjelm vårdades för sin turberkulos. Senare blev det behandlingshem för alkoholister och nu står det bara där. Det är ett av mina favoritställen här i stan, jag tycker det är grymt spännande och jag vill jättegärna gå in där och kolla runt, men det är stängt för allmänheten. Det verkar dock som att man håller på med att fixa i ordning där inne, om man kikar genom en del fönster men det är svårt att avgöra om det är någonting man gör just nu eller om det är något man sysslat med för flera år sedan. Jag tycker ju det vore fantastiskt roligt om man kunde göra någonting av det hela, museum eller ja, någonting roligt. Vi funderade på om det, ifall det nu vore så att man höll på att renovera ordentligt, skulle kunna tänkas bli hyreslägenheter - i så fall vore vi entusiastiska hyresgäst-aspiranter! (Men lite läskigt är det ju förstås också, just för att det står tomt och för att det har varit sanatorium osv. så kan man inte låta bli att tänka att det kanske finns några själar som går omkring därinne och rosslar...)

1 kommentar:

  1. Jag tycker om bilderna. Jättefina. Missade sanatoriet när min son bodde i Tranås. Gillar också såna ställen. Kanske till sommaren...
    Ha de!

    SvaraRadera