söndag 27 mars 2011

Så är det.

Jopp. Jag tänker inte bo kvar här. Det må vara ett fint hus och allt det där, men, nej. Jag vet att det blir skitapjobbigt att flytta en gång till. Det är värdelöst att flytta, men jag vill ju må bra där jag befinner mig och jag befinner mig inom hemmets fyra väggar ganska stor del av dagarna (främst för att det inte finns så mycket annat för mig att göra här heller, utöver det faktum att huset ska säljas). Ett stort aber är ju att Peter helst inte vill flytta, men, han har heller inte någonting emot att bo i Tranås - alltså har jag beslutat att JAG sköter nerpackning och uppackningen, det är jag som är drivande - då får jag också ta det ansvaret. (Jag ser nu hur Peter läser det här och hånflinar i djupet av sitt inre - moahahahahaa - jag vet nog att hon inte tänker göra någonting, tänker han. Så därför ska jag visa honom att jag att ska och kan göra det). Jag har också kommit till insikt om vissa saker som faktiskt är bra med att bo I verkligheten:

- Bensinkostnaderna minskar, radikalt t.o.m. Igår räknade jag ut att vi bränner ca. 3000 kronor/månad på bensin och därmed också slitage av bilen (sen tillkommer service och försäkringar osv.). Detta gör totalt att vår månadshyra blir 8500. Det är j-igt mycket pengar. Det är klart att en viss bensinkostnad blir det ju, ibland använder man ju bilen även om man bor i stan, men, till största delen så behöver vi inte använda den eftersom Tranås inte är så stort och därför behöver vi inte använda den så ofta. Att det är bättre för miljön (och kroppen) att gå är ju en bonus.
- Vi kan åka iväg med tåget, spontant, till t.ex. Linköping eller Jönköping (nu har de ju en ny tåglinje som går mellan Jönköping och Norrköping, direkt). Detta innebär också att vi, om vi nu skulle vilja, kan dricka ett glas vin till maten - BÅDA två.
- Man kan spontangå till biblioteket (jag älskar biblioteket).
- Man kan spontangå ut och käka bara för att man känner för det (bättre såklart efter det vi varit i NY, men å andra sidan är planen (eller plan och plan, vi nämnde det igår) att bo kvar här fram till augusti.
- Man får ett liv.
- Vi behöver inte alltid köra hit och dit. Jag kan göra en sak, Peter en annan UTAN att vi behöver tänka på att hämta och lämna varandra här och där. (STORT plus).

Ja. Det var en del av det i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker ni gör helt rätt i att flytta.. Huvudsaken är att man mår bra, & du kan helt plötsligt gå till biblioteket om du mår bra, eller bara gå & titta i skyltfönster eller liknanade...

    SvaraRadera
  2. Man blir ju lite friare av att bo i en stad när det gäller att hitta på saker, hoppas att ni hittar en jättefin lägenhet i Tranås =)
    Sv. Men då ska jag låta bli att köpa en sådan bok, så mycket roligare att få en egentillverkad. Det ska bli spännande! Du är så duktig på att göra saker så jag vet att jag kommer att tycka om den =)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du får se flytten som en snystart!!! Jobbig, men ändå förlösande skön! KRAM <3

    SvaraRadera