tisdag 15 mars 2011

Man läser ju så mycket märkligt.

Igår eller i förrgår eller någon annan dag ganska nyligen läste jag en insändare i DN. Tyvärr kan jag inte hänvisa till den så att ni själva kan läsa och häpna, men jag tänker mig nu att jag ska återberätta innehållet: En man eller kvinna, förmodligen över 55 skulle jag gissa, skriver en insändare och beklagar sig över att barnen på gården leker ute. De skriker och gapar, lever rövare, låter osv. Kort sagt. De är barn. Barn låter. (Nu när jag tänker på det lite mer så kan det vara så att jag läste insändaren i Hem och Hyra som ju inte alls har med DN att göra, men eftersom jag inte minns att det fanns ett svar på en eventuell fråga i sammanhanget så verkar det mer troligt med en insändare i största allmänhet, uppmaning till föräldrarna liksom). Åter till ämnet. Författaren tycker alltså (ev. undrar) att det vore rimligt att föräldrarna håller sina barn inne så att de inte stör övriga hyresgäster som vill ha lugn och ro runt omkring sig.

Ja. Det är alltså på riktigt. Och jag fattar inte - menar personen på fullaste allvar att barn ska hållas inomhus?? Då undrar ju jag var man ska dra gränsen för "oljud" - jag tänker gräsklippning, exempelvis, måste ju vara helt uteslutet. Överallt, överallt läser man och märker att barn är mycket mindre utomhus än vad de borde, alla barn är inomhus och spelar data-/tvspel och surfar på nätet. Ser på DVD också förstås. Och sen läser man det här. Författaren är uppenbarligen inte särskilt övertygad om att barn mår bra av frisk luft och lekar i det fria. Jag fattar att barn hörs och väsnas, det är ju ofrånkomligt men helt naturligt. Kan inte han/hon som störs be barnen att dämpa sig lite - snällt och vänligt, tala om att de inte behöver skrika så mycket utan kan leka ändå. Om det nu inte hjälper så kan vederbörande kontakta barnens föräldrar som får prata med sina barn om att man visst får leka och ha roligt men att man också måste ta hänsyn till andra människor. Jag utgår också ifrån att det inte handlar om barn som springer omkring på sena kvällar eller nätter, barn är i allmänhet inte ute vid den tiden, speciellt inte för att leka, och jag tycker nog att man, om man hyr en lägenhet får räkna med att det förekommer ganska mycket olika ljud från alla möjliga håll på dagarna. Vill man ha det tyst och lugnt är man nog inte riktigt lämpad att bo i den miljön..

Personligen tycker jag att det är fantastiskt att se barn som är ute och leker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar