tisdag 3 maj 2011

Ytterligare ett tandinlägg.

AKT 1:

*hrmhrmhrm* Idag skulle jag åka till tandläkaren och laga en tand. Tandläkaren sa: "Jag lägger lite bedövning över tanden bredvid så att jag kan laga den om jag hinner". Jag nickade (det är ju oftast det man kan göra när man är där). Tandläkaren börjar borra. Tandläkaren fortsätter borra. Tandläkaren känner med petgrejen och skakar på huvudet. Tandläkaren fortsätter borra. Tandläkaren petar och skakar på huvudet igen. Tandläkaren borrar ännu mer. Tandläkaren petar och suckar uppgivet och skakar på huvudet ytterligare en gång. Tandläkaren fortsätter att borra. Tandläkaren petar och skakar på huvudet. Tandläkaren säger: "Jag tror vi måste göra en rotbehandling." Offret (dvs. jag) känner över tanden som bara skulle lagas, med tungan, och inser att det typ inte är någon tand kvar. Offret tänker: "KUL!"

Paus.

AKT 2:

Tandläkaren klär in tanden i någon slags gummiduk. Tandläkaren trär fast den på någon slags anordning som väl ska hålla den på plats. Offret tänker: "Hmm. Mysigt." Tandläkaren börjar borra lite och tar sedan fram sågen. Tandläkaren sågar och filar. Tandläkaren sågar och filar två kanaler. Tandläkaren börjar plocka ut någonting ur platsen där tanden var. Tandläkarens kompanjon Tandsköterskan säger: "De har varit frikostiga med pappers*mummelmummel*. Offret tänker: "Va?!?! Papper?!?!". Tandläkaren säger "Oj." Offret tänker: "Oj, tandläkaren säger 'Oj', vad kan det betyda??" Tandläkaren fortsätter greja. Offret har helt tappat kollen på vad och hur. Tandläkaren plockar plötsligt bort alltihop och sätter offret upp och ber henne skölja. Offret sköljer och slabbar ner hela haklappen. Tandläkaren säger: "Du betalar inte nu utan du får ny tid så vi kan göra den eller vi kan göra en annan lagning, vi får se". Offret får nya tider av Tandsköterskan som säger: "jag hoppas tiderna passar, vi har ju så ont om tider". Offret säger: "Jag kan inte komma den 23 juni, då är jag i USA". Tandsköterskan säger: "Jaha. Då får du gå ut till kassan och ändra tiden". Tandsköterskan följer med och säger, aningen surt, till Kassatanten: "Hon behöver en ny tid, hon kunde tydligen inte den 23 juni.." Offret talar om resplanerna och Kassatanten talar om att Tandläkaren inte är kvar när Offret behagar återvända till Sverige. Kassatanten säger att jag står på återbudslistan och att de ringer om de får en tid ledig. Offret känner sig nöjd och åker hem.

SLUT

Såhär ser det ut när man rotfyller (om man är tandläkaren):

 När man rotfyller en tand rensar man ur pulpavävnaden ur tandens

rotkanalsystem och förseglar den slutligen.
Detta görs om pulpan till exempel blivit inflamerad, infekterad eller
skadad på annat sätt.
Man kan även rotfylla en tand då man behöver förändra en pelare i tanden
för att sedan kunna bygga upp en krona. En rotfyllning kräver oftast
flera besök med ett antal veckor mellan behandligarna för att uppnå ett
bra resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar