tisdag 3 maj 2011

Studier

Jag studerar lite då och då olika forum på nätet. Exempelvis Flashback, Nordisk.nu, Politiskt inkorrekt och andra högerextrema ställen (På Flashback diskuteras ju alla möjliga och omöjliga ämnen så att dra alla över en kam ska jag inte göra där). Jag förstår verkligen inte denna extrema hatstämningen! Vad är det som utlöser den mentaliteten, vad är det som gör att man vill hata andra människor, vad hände med empatin? Mitt intresse, om man nu ska kalla det intresse - det känns på något sätt inte helt rätt i sammanhanget, men samtidigt, det är ju ett intressant fenomen, av det här drivs av viljan att försöka förstå dessa människor och deras åsikter. Jag kommer aldrig anamma dem själv, det tillhör liksom inte min natur och jag kommer kämpa mot rasism och nazism i alla dess former så länge jag har ork, men jag vill få ett svar på den stora frågan VARFÖR? Man talar om att raser inte ska blandas, vi kan inte bo på samma ställe för vi har olika hudfärg och religion osvosvosv. Människor och djur är inte av samma ras men vi kan ändå bo tillsammans. Våra katter har inte samma färg, en är randig och en är svart (!!) - de är ändå kompisar. Det är aldrig någon som säger att "nej, hund får du inte ha, det är en helt annan ras än människan så det går inte". Och vi kommer överens med djuren. Det är klart att alla inte gillar katter/hundar/hästar/björnar/älgar/rävar osv. men det är liksom inte så att man vill slänga ut djuren (eller ja - vargarna hänger väl lite löst för somliga, men i övrigt) för att de är djur. Den här argumentationen skulle kunna ta en vändning åt fel håll, inser jag, om jag diskuterar med en rasist/nazist, eftersom de skulle kunna säga att vi ju har afrikanska djur i Sverige också, men vi sätter dem i djurparker, hägnar in dem.. (Say no more, ni ser vart det här går).

Så för att återgå till början - vad är det som får folk att skriva saker som  "börjar på allvar tro att det faktiskt är folk i beslutsställning som vill Sverige illa", "Främst för vetenskapen att deras IQ är väldigt lågt (...)" "(...) fundamentalistiska, khattugande analfabeter" om Somalier. Ärligt talat? Vad är det för värld vi lever i, egentligen? Att en människa inte har fått/haft möjligheten att lära sig läsa - är det ett hinder för att denne ska få leva ett liv i ett land där han eller hon inte riskerar att bli skjuten så fort han eller hon kliver ut genom dörren?

Jag är själv kritisk till en del av den befintliga invandringspolitiken. Någonstans har man liksom tappat greppet. Det är svårt att integreras om man inte ens får möjligheten, exempelvis genom att placeras i betongblock i förorten med massor av andra invandrare som inte heller har integrerats och därför, till exempel, har svårt att kommunicera på svenska. Att hela tiden bli mött av misstänksamhet och förakt är väl inte heller den mest optimala situationen för att ens våga gå ut där i världen utanför, det är tryggare där man befinner sig, man vet vad man får. Och lyckas man få jobb, då är inte det bra heller, då har man ju snott en svensk's jobb och det får man inte göra. Man får heller inte vara arbetslös för då slösar man samhällets resurser. Vad man än gör så är det fel, om man är invandrare. Det blir något slags moment 22 över det hela. Man ska inte synas och inte finnas, men om man ändå finns, så ska man bara finnas där det finns andra som är likadana (vad nu det betyder, det är ju inte precis som att vi svenskar är lika varandra) för om man bor på Östermalm och har en fin bil (som man kanske använt sina egna intjänade pengar på - när man bodde i hemlandet var man kanske läkare med hög lön) fast man "bara" är pizzabagare så använder man antingen a/bidragsfusk eller b/underjordisk verksamhet á la maffian.



Typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar