tisdag 7 september 2010

...281...

Eventuellt har jag fått en förklaring till flugorna. I morse gick det nämligen omkring massor av kor på vägen - vår väg är lite avstängd, så det är lite knepigt att åka bil igenom, men det finns såklart en bom som man kan öppna. Hursomhelst, detta beror uppenbarligen på att korna ska gå omkring i skogen. Jag är ganska dålig på kor och sådant, men om någon vet så får ni gärna förklara varför man gör så?

Förutom ko-upplevelsen har jag också fått utnyttja mina förarkunskaper. Kossorna på väg upp i backen är bara början. Jag skjutsade mannen till skolan - poliskontroll (nu fick jag förvisso köra förbi, men i alla fall), dessutom massor av störiga, cyklande gymnasieungdomar som inte har något trafikvett, också de på väg till skolan. Tillbaka hemma parkerade jag utanför stängslet med en halv fickparkering, eftersom mitt boendestöd stod parkerad där också. Efter frukosten begav vi oss till Österbymo - en liten räv som inte var ett dugg rädd för bilar (kanske hade hans mamma försvunnit). När jag kom hem och skulle köra uppför backen och hem kom mötet med stor lastbil på liten grusväg och jag fick backa (faktiskt riktigt snyggt om jag får säga det själv) tillbaka upp till infarten från stora vägen. Snart ska jag bege mig in till staden för samtal. För säkerhets skull tänker jag åka i god tid, för jag antar att det kommer att hända någonting längs vägen.

Något annat är följande: Jag mår lite bättre nu. Eller. Jag är ganska speedad känner jag. Jag läste igenom förra årets julnummer av 101 nya idéer och således har jag också ungefär tusen idéer som jag vill genomföra. Bland annat ska jag bygga en ren, plocka rönnbär, fixa egna ståltrådsdekorationer, göra femton andra sorters pyssel, minst en dörrkrans och dekorationer av allehanda slag. Jag insåg att det kommer en ny tidning snart, och vårt hus kommer ha ett överflöd av julpynt, men det är så jag fungerar. När jag väl har bra perioder, då vill jag göra allt! Gärna nu och på en gång. Jag VET att jag måste försöka att inte planera och tänka att jag ska göra allting, men det är så svårt. Jag vet ju inte om/när jag dippar igen, och då är det bäst att ha gjort så mycket som möjligt. (Ja, det är fullt rimligt att det kan vara så att just denna hysteriska jakt på projekt gör att jag dippar, eftersom jag inte tycks ha någon spärr och således blir det lite för mycket av det goda). En tanke, som jag tänkte vädra med prattanten idag, är att man kanske skulle kunna göra upp en planering dag för dag. Jag skulle i så fall planera dagen på kvällen innan. Det blir mer strukturerat på det sättet. En nackdel är dock att jag, de gånger jag prövat olika varianter av detta tidigare, blir så besviken när det är en dålig dag och tycker jag är helt värdelös som inte klarar av någonting. Balansgång är ordet.

Ett problem som jag har, som har uppstått när jag har funderat på julen och julfirandet, är: var ska vi egentligen ha julgranen? I vardagsrummet, som för mig är en ganska naturlig plats är takhöjden bara två meter medan granen är 2.10 (plastgran eftersom jag är allergisk). I köksdelen är ju takhöjden väldigt hög, så en gran på 2.10 ser ut som en liten krukväxt. Ska man köpa en lägre gran eller ska man försöka hitta en som är längre? Det kan ni fundera på...

2 kommentarer:

  1. Hej min goa jultokiga vän, din iver att julpyssla smittar... :-D Ja har iaf förhandsbokat glöggen nu! Å planerat med svärmor så smått vad vi ska äta *skratt*
    Å kor å flugor har en stark positiv korrelation, klart som korvspad att de är orsaken! KRAM

    SvaraRadera
  2. tjoo!

    och jag blir så glad av dina kommentarer, tur att nån gillar min blogg o tror på mig ;) hah! massa kramar till dig fina!

    SvaraRadera