torsdag 30 september 2010

Chock?

Idag har jag och mitt boendestöd uträttat storverk! Vi har kokat äppelmos på cirka 2,5-3 kg äpplen. För att göra det lite mer spännande kokade vi i lite kanel och vaniljsocker och det blev en riktig höjdare! Det är ju skitenkelt att göra äppelmos upptäckte jag - äpplen som kokar i lite vatten, det blir mjukt av sig själv och moset behöver inte mosas för det är mosigt ändå (kanske beroende på vad man använder för äppelsort i och för sig). Sen hivar man i lite socker och lite Askorbinsyra (för att det inte ska bli missfärgat och kokar lite till samtidigt som man smaksätter och sedan: Klart! Det tar ju knappt ingen tid alls! Och. Man känner sig väldigt husmoderlig.

En till bra sak är att vår lilla Elsa har kommit tillbaka hem igen, hon har varit borta sådär ett dygn, tror vi (man har ju inte helt koll exakt på när man släpper ut katterna), vi såg inte till henne på hela dagen igår och i natt var hon ute, så jag var jätterädd att hon blivit påkörd, uppäten av en räv eller någonting. Men. Idag när jag var uppe och röjde i mitt pysselrum så hörde jag ett jamande vid dörren i köket och där var hon! Man blir så lättad! Elsa själv verkade inte särskilt berörd, hon tittade oförstående på mig och boendestödet och sen gick hon och la sig.

Förresten var det frost idag på morgonen. Det är ju jättevackert - jag tog några kort på sjön som inte syntes pga ett stort moln. Ni ska få se fler höstbilder i ett höstbildsinlägg som jag ruvar på lite till (jag ska nämligen gå ut och ta en tredje sväng för att få lite nya bilder från nya platser under dagen). Att det är kallt och att det är höst är följaktligen numer en verklighet. Jag behöver därför sticka klart min basker och göra nya pulsvärmare - detta inom det snaraste. Pulsvärmare kanske är det jag ska göra först, mössor har jag ju flera stycken, så om det dröjer lite med baskern så klarar jag mig. Pulsvärmare däremot. Det är väldigt skönt om man är på fotorunda till exempel..

Vår lilla Elsa!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar