söndag 19 september 2010

Chooseday

Idag är det val. Om nu någon har missat det. Jag och min make hade tänkt att vi skulle vandra, glada i hågen ner mot vallokalen och sen hem igen. Tyvärr tyckte inte vädergudarna det och således släppte de ner allt vatten som fanns. (Det är fortfarande inte slut).

Hursomhelst. Jag har för första gången i mitt liv röstat blått. Jo. Det är sant. Jag kände ett tag att jag verkligen, verkligen borde rösta rött eftersom jag är sjukskriven och ja, bidrag och så vidare. Tyvärr är inte Mona Sahlin min kopp the. Hade Maria Wetterstrand varit kandidaten för statsministerposten hade en grön röst varit betydligt närmare. Faktum är att jag också funderade på att rösta grönt (och jag gjorde det i kommunvalet), men det avgörande för mig var att jag inte kan tänka mig Mona Sahlin som statsminister och jag KAN inte rösta på någonting jag inte tror på. Min tanke om Miljöpartiet var dock att det kan hända att de kommer att ta steget att samarbeta med Alliansen om SD får för mycket röster (ja, ni har kanske följt debatten) och då tänkte jag att Miljöpartiet var en stark kandidat, men, till syvende och sist så var jag ändå tvungen att följa mig själv och min inställning. Blått it is. För att jag tror på Sverige. (Nu låter jag ju verkligen som att jag propagerar stenhårt, men det gör jag såklart inte, alla får ju rösta på vad de vill naturligtvis. Alla har ju sina hjärtefrågor, sina argument och sina förutsättningar). Men det ska verkligen bli spännande att se vad det blir för slutresultat.

Det känns fortfarande jättekonstigt att ha gjort det här valet, vilket jag egentligen inte begriper, jag har varit mer insatt än någonsin och jag tror också att mitt val har varit mer medvetet än någonsin tidigare och antagligen också mer rätt för mig, än tidigare. Eller. Jag tycker såklart inte jag röstat fel tidigare, för just där och då var det naturligtvis rätt. Men jag inser också nu att politik är mycket, mycket mer än vad man tror, frågorna är mycket större och mer komplexa än vad man tror. Det handlar inte om "vi gör rätt, ni gör fel". Det finns inte EN lösning som gör att allting blir perfekt. Jag ska verkligen med glädje följa de nästföljande fyra åren, nästa val kommer jag kanske rösta på vänstern :-)

******************

Och nu, som förberedelse inför nästa stora bloggämne här hos mig, vill jag påminna eder alla om att gå in och anmäla er till julklappsswapen!

2 kommentarer:

  1. haha jaa snälla du, ta balklänningen nästa val ;) det blir nog en hit! hööh. kram o ha en fin vecka

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa
    Det är när man inser att det inte är ett enkelt svar på rätt och fel som man förstår politikens komplexitet, och har satt sig in i frågorna.
    Personligen förstår jag inte riktigt vad du har emot Mona så mycket =) men Fredrik är onekligen en bättre talare. Att du röstar blått blir jag lite förvånad över, men tycker iallafall att det är bra att du röstar efter det som känns rätt för dig. Dock antar jag att du är lika bekymrad som jag över SD´s framgångar. Man får hoppas att miljöpartiet kan tänka sig ett blått sammarbete, trots de extremt stora politiska klyftor de har sinsemellan. De skulle ju isåfall vara näst största partiet och borde ha chans på tex miljöminister posten. En oerhört spännande vecka följer nu...

    SvaraRadera