onsdag 22 september 2010

Moahahahaa!

Jag kan tycka att sådana inlägg som jag skriver nedan kan vara lite fåniga, men samtidigt känner jag att det är så typiskt för sd-retorik att jag måste..

Tydligen sticker det i ögonen när man står upp för det man tror på. En diskussion kring demokrati och rasism och icke-rasism osv. på FB igår, resulterade i att jag idag har ett par (de är gifta) mindre på vänlista. Det är ju för all del lite trist - man måste ju kunna tycka olika även om man är vänner, synd att vänskap inte är större än så. (Herregud, min make och jag röstade på helt olika block och det är inte så att vi lämnat in om skilsmässa - uppenbarligen -för det). Jag tycker också det är viktigt att man kan diskutera saker. Jag medger att jag kanske var lite "klapppåhuvudetlillavän", det var jag, och det kan jag ju rakt upp och ner be om ursäkt för, det var inte riktigt meningen att det skulle framstå som det.
För att jag inte ska förlora mig in i dravel och ordbajseri vilket jag har en tendens att göra när det gäller sådana här saker tänker jag istället punkta upp lite olika delar där jag ger min syn på saken, allt diskuterades inte så det är inte diskussionen rakt av så att säga.

- Jag är FÖR demokrati

- Jag är FÖR rösträtt för alla människor

- Jag är FÖR att man respekterar andras åsikter, det betyder dock INTE att jag nödvändigtvis håller med om åsikten, men eftersom vi har åsiktsfrihet i det här landet (och det är ju tur, det är många som inte har det) så får jag ha en annan åsikt.
- Jag är STARKT emot rasism.

- Jag anser (återigen, det är en åsikt, inte en sanning) det vara naivt av anhängare till SD's politik att säga att de inte är rasister. Men det kanske känns lättare att låtsas om att det är så, istället för att stå för det man tycker och därmed också vara "stolt" över sin åsikt, sina val.

- Jag anser att det är fel att döma andra människor utifrån religion, härkomst, sexuell läggning, utseende och utifrån vad andra människor gör fel. Enligt SD-resonemang (och här hårddrar jag det lite, det är jag medveten om, det är inte riktigt såhär extremt) så skulle i så fall även alla svenskar kunna vara ungefär som Sture Bergvall (eller Thomas Quick som han är mer känd som) eftersom vi är svenskar.

- Att, som SD, peka ut en grupp människor som ansvarig för all världens olyckar (muslimer) tycker jag är väldigt fel. Ja. Det finns muslimer som gör väldigt dumma saker, men det finns lika många människor inom alla religioner som gör väldigt dumma saker. Det är dock viktigt att uppmärksamma att det inte är religionen i sig som gör dumma saker. Dumma saker görs alltid, alltid av människor - oavsett religion. Jag tycker det är skrämmande att man får det att framstå som en enskild grupp av religiösa människor är ansvariga för allt, eftersom jag kan se likheter med hur man behandlade judar innan och under andra världskriget.

- Jag tycker också att integrationspolitiken har misslyckats. Det finns stora problem i hur man hanterat flyktingar (eftersom det till största delen är de människor som hamnar i kläm, de har inte kommit hit frivilligt utan har, av olika orsaker flytt hemskheter som vi inte ens kan föreställa oss). Självklart är det jätteviktigt att de som kommer till Sverige ska lära sig svenska - det är ju nyckeln till väldigt mycket, arbete, studier, kommunikation osv. Det betyder inte att de måste BLI svenskar. Vi har både religions- och åsiktsfrihet i Sverige, man får tro på vad man vill och man får tycka ett eller annat.

- Det är fel att säga "ja, men om vi skulle flytta till deras (?) länder (jag skulle tro att det är mellanöstern vi snackar om ) så skulle vi inte få bygga kyrkor! Det kan vara rätt, men å andra sidan finns det redan kyrkor i "deras" länder eftersom inte alla som bor där är muslimer. Å tredje sidan vet jag inte i hur pass stor utsträckning man egentligen bryr sig om det, hur många i ett av världens mest sekulariserade länder går i kyrkan egentligen?

- Jag föreställer mig att om vi var tvungna (för faktiskt, de flesta är tvungna) att fly från Sverige så skulle de svenska traditionerna (som till största delen baseras på kristna högtider och som är värdefulla även om man inte tillber den kristna guden) kring jul, påsk, lucia, pingst, midsommar (nu är ju förstås midsommar inte en i första hand kristen högtid utan är sprungen ur tron på asagudarna), semeldagen, kräftor- och suströmmingsfirande skulle bli långt mycket viktigare än vad de faktiskt är nu. (Jag menar inte att vi inte firar dessa saker, men jag tror inte vi ser betydelsen av dem för oss personligen i så särskilt stor utsträckning eftersom det är så självklart).

- Ja, det kanske är lite klumpigt av Mark Levengood att uttrycka sitt missnöje med de som röstade på SD (eller, ptja, jag vet inte egentligen, man får ju faktiskt tycka vad man vill), men man kan ju kanske förstå att han känner sig lite ledsen för att nästan sex procent av befolkningen tycker att han inte borde få vara här i landet, han är ju både invandrare och homosexuell. Att kalla uttalandet för diskriminerande känns lite, ja, fånigt.

- Sen i största allmänhet kan jag ju tycka att avsluta vänskapsrelationer för att man inte håller med varandra är ganska fånigt det också. Alltså, skriver man någonting i ett öppet forum så kan man inte räkna med att alla som läser ska hålla med och säga "ja, såklart har du rätt", det kan inte vara särskilt svårt att räkna ut. Det känns ganska, hur ska jag säga, signifikativt för SD's retorik att man stoppar huvudet i sanden eller låtsas att man inte hör (eller slänga ut sina FB-vänner för den delen), när man får motargument som man inte kan besvara. Faktum är, att en diskussion i diskussionen var just att det är fånigt med statusrader som säger att man ska ta bort alla vänner som röstade på SD, allt med hänsyn till just demokratin och rätten att ha sin åsikt. Att sen använda sig av exakt samma metod fast åt motsatta hållet känns väl kanske, tja, lite....märkligt. Man kan ju undra vari skillnaden ligger.

Slutligen ska jag också tillägga att personen i fråga inte röstade på SD, det är naturligtvis väldigt bra, men uppenbarligen lockar deras politik väldigt mycket..

I slutändan kanske man kan säga att ja, det är lätt att säga att "alla får tycka vad de vill", så länge alla håller med mig. Det är tråkigt att man slänger iväg sina vänner så lättvindigt, jag har många vänner som inte tycker som jag i många frågor och omvänt, men jag dömer inte dem för det, de är ju mina vänner och jag respekterar och älskar dem oavsett. Det är det vänskap handlar om för mig. Diskussioner är roligt och det gör att man upptäcker olika saker och kanske får man en ny vinkel till livs, som man inte hade förut. Men. Det är tydligen olika det med, och det är klart att det får vara det - "luften är fri".

Till alla mina andra vänner, som röstade på det ni kände var rätt för er och som tål att jag och du kan ha olika åsikter, men också lika, skickar jag en stor och varm kram!

1 kommentar: