onsdag 1 september 2010

...287...

Jag återkommer ofta till det här i bloggen har jag märkt, men, FATTAR ni hur fort tiden går??? Det är obegripligt - och det är redan september!

Idag är en dålig dag, jag orkade inte gå upp och när jag väl gick upp orkade jag inte göra någon mat, fast till slut fixade jag kaffe och mackor. Sen har jag suttit här. Jag skulle förstås kunnat ligga kvar fortfarande, men det gör jag ju inte, så det är ju bra. Jag har debatterat inne på Familjeliv litegrann. Det är alltid roligt, man märker ju att det finns en viss jargong där, antingen håller man med den som startat tråden eller så gör man det inte, och gör man det inte så ligger man risigt till! Det kan också vara det omvända, dvs. trådstartaren ligger risigt till för att han/hon startat en tråd som alla blir irriterade på och talar trådstartaren till rätta. Det man kan vara säker på är att man alltid kommer att få mothugg!

Dagens diskussion (eller ja, den jag var inne i, det finns ju ungefär en miljon) handlade om sjukersättning och hur dåligt det blivit med alliansen osvosvosv. Själv har jag ju fått uppfattningen att det här systemet är bra mycket bättre än det med sjukpensionen. Jag blev ju utförsäkrad vid årsskiftet och det var ju en ganska seg väntan på att få veta om jag fortfarande var tillräckligt sjuk för att få bli frisk i min egen takt eller om jag var tillräckligt frisk för att börja jobba. (Ja, jag vet att jag är lite kategorisk). Resultatet blev alltså sjukersättning till 100% och det beslutet är giltigt i tre år. Under dessa tre åren kan det ju hända att jag blir frisk(are) och har möjlighet att gå ut i arbete, deltid, halvtid eller heltid och behålla en viss del av sjukersättningen (naturligtvis inte om jag jobbar 100%). Efter dessa tre år ( januari 2013) görs en ny bedömning och så vidare. Tydligen har jag fattat allting fel, det är nämligen så att jag inte alls har dessa möjligheter utan att jag kommer antingen bli helt utförsäkrad (igen?) 2012 och därefter kommer jag att antingen bli tvungen att jobba heltid direkt eller så kommer jag bli sjukpensionär på heltid och för alltid. Det kan ju för all del tänkas att Försäkringskassan, min prattant och min läkare har helt fel, den möjligheten finns ju oavsett vad det handlar om, men har jag verkligen missuppfattat allting? Jag trodde nämligen att det var tvärtom - med de tidigare reglerna blev man sjukpensionär och sedan var man det, oavsett om man blev frisk senare i livet. Har jag missuppfattat alltihop?? Är all information jag fått helt felaktig?

För övrigt tror jag att många har svårt att skilja på sjukersättning och sjukpenning/sjukskrivning.

3 kommentarer:

  1. Åh så fint du gjort här - riktigt höst tjusigt! :-) Å familjeliv... senast i dag fick jag ett mail, vi saknar dig, logga in för att behålla ditt konto - å tack vare ditt inlägg så kom jag på varför jag INTE orkar logga in där... *ler* Så svartvita diskussioner oftast som ajg bara retar mig på. hoppas du mår bättre nu! KRAM

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är dumt att tveka över någonting som är det allra minsta viktigt utifrån en tråd i familjeliv...

    SvaraRadera
  3. Åh jag hatar sånna där trådar, iblad hugger folk emot bara för sakens skull känns det som. Massa störiga besserwissser människor som älskar att argumentera nonsens....
    Oj ursäkta vad jag tar i...lite dålig erfarenhet bara ;)
    Tyvärr kan jag inte så mycket om sjukförsäkringar hit och dit så jag vet inte. Vet bara att det är jäkligt krångligt. =P

    SvaraRadera